С. С. Оганесян
S. S. OHANESYAN
главный научный сотрудник ФКУ НИИ ФСИН России, доктор педагогических наук, профессор
С. Х. Шамсунов
S. H. SHAMSUNOV
главный научный сотрудник ФКУ НИИ ФСИН России, доктор юридических наук, профессор
Whether the confrontation of Wahhabism and other «foreign sects of Islam» with Islam traditional for our country is inevitable?
Аннотация. В статье раскрываются условия, при которых формировался российский ислам с его толерантностью к иному мировосприятию и жизненному укладу. Демонстрируется, что идеология враждебности, нетерпимости и воинственности к инакомыслию, свойственная многим зарубежным течениям ислама, при их проникновении в нашу страну закономерно приводит к их противостоянию с традиционным для нашей страны исламом. Показывается, что в силу присущей зарубежным течениям ислама веками сформировавшейся воинственности они выступают непримиримыми противниками также и государственной власти нашей страны. На примере экспансии ваххабизма на постсоветское пространство показывается, что по формам, методам и способам своего самоутверждения и деятельности он не может не вступать в противоречие с фундаментальными мировоззренческими основами веротерпимости, которые были переданы человечеству через пророка Мухаммеда и ясно изложены в Коране и хадисах.
Ключевые слова: единобожие, традиционный ислам, веротерпимость, Коран, хадисы, Тора, Новый Завет.
Annotation. In the article the authors reveal the conditions under which Russian Islam was formed with its tolerance for a different world view and way of life. It is demonstrated that the ideology of hostility, intolerance and militancy towards dissent, characteristic of many foreign sects of Islam, when they penetrate our country, naturally lead to their opposition to traditional Islam for our country. It is shown that due to the inherent foreign sects of Islam for centuries of formed militancy they act as irre-concilable opponents also of the state power of our country. On the example of the expansion of Wahhabism into the post-Soviet territories, it is shown that according to the forms, methods and methods of its self-affirmation and activity it cannot but conflict with the fundamental worldview foundations of vertipability, which were transferred to mankind through the prophet Muhammad and clearly stated in the Quran and Hadens.
Key words: monotheism, traditional Islam, faith, Quran, Hadith, Torah, New Testament.